Hoe voer je een goed gesprek met je Leidinggevende of met HR? Een belangrijk onderdeel van duurzame inzetbaarheid, ofwel bij en blijblijven, is het goede gesprek voeren. Dit kan zijn met jouw leidinggevende, maar bijvoorbeeld ook met HR.

Het goede gesprek tussen de medewerker en leidinggevende is gericht op doelen en ontwikkeling van de medewerker én de organisatie. Het gesprek wordt gevoerd vanuit vertrouwen en ruimte het op eigen manier (Talent) vanuit de goede intentie te (mogen) doen. Het goede gesprek legt ook de relevante belemmeringen op tafel tussen direct leidinggevende en medewerker. Het goede gesprek gaat over werk, de werksituatie, werk in relatie tot privé, ontwikkeling en plezier, doelen en afspraken. Het is een samenwerking tussen medewerker en leidinggevende.

Waar wil jij het over hebben?

  • De samenwerking binnen jouw team?
  • De samenwerking tussen jou en jouw leidinggevende?
  • De knelpunten en bijbehorende oplossingen?
  • Werk-privé balans
  • De inhoud van je werk en je verder ontwikkelen in je functie?
  • De werkomstandigheden?
  • Jouw toekomstplannen?

Lees in de volgende stap diverse tips hoe jij het Goede Gesprek kunt voeren.

Het voeren van het Goede Gesprek, hoe doe je dit?

Voordat we jou wat praktische tips geven om het goede gesprek aan te gaan met jouw leidinggevende, willen we je eerst het volgende meegeven: als je zwijgt, verandert er niets. Ben jij op een punt aangekomen dat je voelt dat er iets wringt? Je toch het één en ander anders zou willen zien op je werk? Wees open naar je leidinggevende toe en ga het gesprek aan. Jouw leidinggevende kan alleen met jou meedenken als hij weet wat er speelt.

Hoe ga je dat goede gesprek dan aan? Hieronder geven we je wat praktische tips, waar je direct mee aan de slag kunt!

Tip 1: Stop met multitasken
Leg je mobiele telefoon weg en zorg dat je er volledig bij bent met al je aandacht. Denk niet aan andere dingen. Als je het gesprek wil beëindigen, beëindig het gesprek. Maar blijf niet zitten terwijl jij met je gedachten al ergens anders bent.

Tip 2: Wees een OEN!
Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Ga er tijdens elk gesprek vanuit dat je iets kunt leren. Zet bovendien je ego en eigen mening opzij. Bedenk: iedereen die je ontmoet weet wel iets wat jij niet weet.

Tip 3: Laat je meevoeren door het gesprek
Waarschijnlijk krijg je 101 gedachten wanneer de ander aan het woord is. Dingen die je wil zeggen. Dingen die je wil vragen. Laat die gedachten gaan en blijf luisteren.

Tip 4: Als je iets niet weet, zeg dan dat je het niet weet
Presenteer niet vol bravoure je mening of vermoeden als een vaststaand feit.

Tip 5: Herhaal niet wat je al gezegd hebt.
Het is saai, neerbuigend en we doen het bijzonder vaak. Steeds maar weer herhalen we het punt dat we willen maken, elke keer in net iets andere woorden. Niet doen.

Het komt allemaal hierop neer: ga open het gesprek in. Luister naar jouw leidinggevende, praat ermee en sta er voor open om verrast te worden.

Een goede voorbereiding

Vragen om eens over na te denken en mee te nemen in het gesprek:

  • Wat zie je zelf als mogelijkheden binnen je werk om verder te groeien?
  • Welk werk zou je (in de toekomst) meer willen doen?
  • Welke training of ondersteuning heb je nodig om je kwaliteiten beter te maken?
  • Waar zou je beter in willen worden? Hoe helpt dat om jouw talent beter tot zijn recht te laten komen? Wat heb je eraan?
  • Wat gaat er minder goed en welke mogelijkheden zie jij om dit op te lossen?
  • Hoe is het met jouw energieniveau tijdens en na je werk? Wat zijn energiegevers en energienemers in jouw werk? Of: Welke 3 werkzaamheden geven je het meeste plezier?
  • Hoe zou je jouw rol in het team omschrijven. Is dat de rol die je graag wil spelen of wil dat juist wat anders?